Äänessä Sini Saaritsa: Kireän kilpailutuksen tulos: kiskontaa ja työsyrjintää

Kireän kilpailutuksen tulos: kiskontaa ja työsyrjintää bussivarikoilla

Onneksi asun nykyään Kalliossa ja enimmäkseen kävelen paikasta paikkaan. Olen nimittäin alkanut epäillä, että kohta täällä ei enää busseilla paljon ajellakaan.

Haastattelin viime keväänä kahta marokkolaista miestä. Molemmilla oli takanaan varikkosiivoojan ura: bussien siivousta, tankkausta ja muuta huoltoa öisiin aikoihin pääkaupunkiseudun varikoilla. Miehet kertoivat, että entinen työnantaja oli muun muassa vaatinut heiltä rahaa työpaikan pitämisestä, työntekijöitä oli painostettu luopumaan palkanlisistään ja osa joutui vajavaisella ajotaidolla ajamaan busseja varikkoalueella ja sen ulkopuolella.

Työnantaja oli espoolainen siivousliike Ariel Palvelut Oy, jonka johtohenkilöille on langetettu vankeustuomioita jo kaksi kertaa tänä vuonna. On törkeää kiskontaa, kiskonnan tapaista työsyrjintää ja sen sellaista. Toimitusjohtaja on määrätty liiketoimintakieltoon. Yritys ei kuulu työnantajaliittoon. Arielin yksi tärkeä toimialue on varikkosiivous ja sen asiakkaita ovat liikennöitsijät, joiden palveluja kunta ostaa.

Alihankinnan etiikka

”Kaupunkikonserniin kuuluvien yksiköiden ja yhtiöiden alihankkijoiden tulee tietenkin täyttää lain ja etiikan vaatimukset.” Näin vastasi apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, kun kyselin antaako Helsingin kaupunki työntekijöitään törkeästi kohdelleen siivousyrityksen jatkaa kunnan joukkoliikennepalvelujen alihankkijana.

Toistaiseksi Helsinki antaa. Ariel Palvelut Oy siivoaa esimerkiksi Helsingin Bussiliikenne Oy:n (HelB) varikoilla edelleen.  Sauri ja liikennöitsijät ovat olleet sillä linjalla, että odotellaan hovioikeuden päätöstä.

Kun Arielin ensimmäistä käräjäoikeuden päätöstä vasta odoteltiin, soittelin Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallituksen puheenjohtajalle Tatu Rauhamäelle: mitä jos Ariel tuomitaan rikoksista? Rauhamäki toisteli huolellisesti muotoiltuja lauseita periaatteista, eettisyyden vaatimuksista ja erityisesti luottamuksesta, johon hänen uskonsa mukaan perustuu koko suomalainen yhteiskunta ja sen myötä HSL:n suhteet kilpailutukset voittaneisiin liikennöitsijöihin. ”Niin kauan luotetaan, kunnes toisin osoitetaan”, Rauhamäki lausui. Jos langettavia tuomioita tulisi, olisi asia harkittava uudelleen.

Tuomio tuli – Helsinki jatkaa sopimusta

Arielin toimitusjohtaja sai ehdollista vankeutta. Espoon kaupunki sanoi nopeasti irti sopimuksensa  Arielin kanssa. Mutta HSL:n kilpailuttamien liikennöitsijöiden mukaan bussien huolto on niin valtaisa prosessi, että sitä ei tuosta noin siirretäkään siivousliikkeeltä toiselle.

Ilmeisesti itse liikennöinti ei olekaan saman vaativuustason toimintaa, koskapa HSL pikakilpailutti konkurssiin menneen Westendin Linjan tilalle toiset firmat melko ketterästi. Siihen löytyi motivaatiota, koska oli pakko.  Nyt Westendin Linjalta perittyjä reittejä ajeluttaa muiden muassa Nobina Finland Oy, jonka varikoilla siivoaa – mikäpä muu kuin Ariel Palvelut.

Bussiliikennöitsijät on kilpailutettu niin ahtaalle, että heidän on tuotettava palvelunsa ennätyksellisten edullisesti, mikä tarkoittaa, että myös alihankkijoiden kilpailutuksessa voittaa se, joka hoitaa homman halvemmalla kuin kukaan ikinä. Siinä saatetaan katsoa sitten hieman sumeammin silmin sellaisiakin asioita kuin alihankkijoiden rikosrekisterit, työntekijöiden kohtelu tai bussimatkustajien turvallisuus.

Sini Saaritsa on Palvelualojen ammattiliiton Pam-lehden toimitussihteeri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *