Categories
Uncategorized

Äänessä Airi Leppänen: Onneksi on joukkoliikenne

Muutin Pohjois-Karjalan perukoilta Helsinkiin opiskelemaan 45 vuotta sitten. Muutamia syrjähyppyjä lukuun ottamatta (Espoo, Vantaa, Moskova, Tukholma) olen ehtinyt asua eri puolilla kaupunkiamme.

Ensimmäinen osoitteeni oli Rauhankatu 1B, SYL:n entinen ylioppilaskoti, josta oli sopiva kävelymatka yliopistolle. Murra sosiaalitieteiden opetus tapahtui Franzeninkadulla Kalliossa, jonne maalaistytön mielestä oli pitkä matka, tosin sinne pääsi hyvin bussilla ja raitiovaunulla.

Muutin Pohjois-Karjalan perukoilta Helsinkiin opiskelemaan 45 vuotta sitten. Muutamia syrjähyppyjä lukuun ottamatta (Espoo, Vantaa, Moskova, Tukholma) olen ehtinyt asua eri puolilla kaupunkiamme.

Ensimmäinen osoitteeni oli Rauhankatu 1B, SYL:n entinen ylioppilaskoti, josta oli sopiva kävelymatka yliopistolle. Murra sosiaalitieteiden opetus tapahtui Franzeninkadulla Kalliossa, jonne maalaistytön mielestä oli pitkä matka, tosin sinne pääsi hyvin bussilla ja raitiovaunulla.

Myöhemmin asuin 20 vuotta Merihaassa, joka on ehdottomasti mainettaan parempi paikka DDR-tyylisestä arkkitehtuuristaan huolimatta. Sieltä on hyvät liikenneyhteydet ja Hakaniemen tori, halli ja muut ovat palvelut vieressä. Pyörälläkin pääsi polkaisemaan eri suuntiin, esimerkiksi Kivinokkaan, Mustikkamaalle tai Viikin pelloille ihmettelemään yliopistollisia lehmiä.

Kesällä 2001 muutin juuri valmistuneeseen asumisoikeustaloon Rastilankallioon, Vuosaareen. Sijainniltaan parempaa asuinpaikkaa lienee vaikea löytää. Metroasemalle on 300 metriä, lähimmälle uimarannalle suurin piirtein sama matka, kaikki palvelut lähietäisyydellä, samoin Vuosaaren rannat, joita kierrän pyöräillen tai kävellen lähes päivittäin. Vuosaari on ihanteellinen asuinpaikka pääosin kotona työskentelevälle ja periaatteellisista syistä autottomalle freelancerille.

Erityisesti minua viehättää tuo metro. Tiedän tasan tarkkaan, että sieltä se metrojuna kohta tulee, oli tuuli, tuisku tai auringonpaiste ja vie minut nopeasti määränpäähän. Liityntäliikennekin pelaa. Poikkeuksia säännöstä on varsin harvoin. Myös muita häiriöitä metrojunissa esiintyy harvoin toisin kuin valtamedioihin säännöllisin välein ilmaantuvista metronvartista Itä-Helsinkiä koskevista jutuista voisi päätellä.

Paratiisissa on toki varjojakin, kuten Meri-Rastilan rannan rakennushanke, joka uhkaa haukata ison osan lähiseutuni suositusta virkistysalueesta. Asuntoja Helsingissä toki tarvitaan, mutta nimenomaan kohtuuhintaisia.  Tähän tarpeeseen Meri-Rastilan rannan rakentaminen tuskin tuo helpotusta.

Airi Leppänen on freelance-toimittaja ja tietokirjailija

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *